wrap
آموزش دستور wrap در سالیدورک
07/05/2020
آموزش دستور Combine در سالیدورک
14/05/2020

مقایسه نرم افزار سالیدورک و کتیا

کتیا بهتر است یا سالیدورک؟

CATIA یا SolidWorks؟

مقایسه نرم افزار سالیدورک و کتیا

کتیا یاد بگیریم یا سالیدورک؟

کتیا یا سالیدورک

در دنیای مدرن امروز داشتن توانایی تخصصی به امری ضروری تبدیل شده­ است. دنیای امروز دنیای گسترده­ نرم‌افزارهاست. دنیایی که مبتنی بر سرعت محاسبات می‌باشد و برای این هدف، استفاده از نرم‌افزارها بهترین گزینه می‌باشد. نرم­افزارهایی که به سرعت در حال توسعه می­باشند. سرعت این تحولات به گونه ­ای است که آشنا نبودن با آن موجب ضعف و کاهش کارایی خواهد بود.

مهندسی مکانیک آن شاخهُ مهندسی است که شامل طراحی، ساخت، آنالیز و کاربرد دستگاه­ها و ماشین­آلات و سیستم­های مکانیکی می شود. این موارد ملزم تسلط بر نرم­افزار هایی در این حوزه است.

نرم­افزارها در حوزه مهندسی مکانیک به سه دسته تقسیم می­شوند.

  • نرم­افزار­های CAD: معنای لغوی Computer Aided Design  طراحی به کمک رایانه است. واژه CAD  یعنی ابتدایی‌ترین مرحله برای ساخت یک قطعه و معرفی آن به یک رایانه است که این کار توسط یک کاربر صورت می‌گیرد که با طراحی سه بعدی توسط نرم‌افزاری خاص خود انجام می‌شود یا حتی توسط اسکن سه بعدی اجسام صورت می‌گیرد. اگر قطعه پیچیده باشد هر قسمت آن را جداگانه طراحی کرده و سپس اسمبل (مونتاژ) می‌کنند.

در این حوزه می­توان از نرم­افزارهای SolidWorks، Catia، Autodesk Inventor و…نام برد.

  • نرم افزارهای CAE: معنای لغوی Computer Aided Engineering  مهندسی به کمک رایانه است. واژه CAE  به این معنی است که تحلیل‌های استاتیکی، دینامیکی و حرارتی روی قطعات شبیه‌سازی شده در رایانه انجام می‌گیرد. در این مرحله توزیع تنش، تغییر مکان و در مواردی دما در حین عملکرد قطعه و مجموعه بدست می‌آید.

در این حوزه می­توان از نرم­افزارهای ANSYS، ABAQUS و… نام برد.

  • نرم افزارهای CAM: معنای لغوی Computer Aided Manufacturing  ساخت به کمک رایانه است. واژه CAM  مرحله‌ای است که در آن روش ساخت مورد بررسی قرار می‌گیرد و توسط نرم‌افزارهای خاص کدهایی به نام جی کد G Cod  به دستگاه می‌فهماند که چه مراحلی را برای ماشین‌کاری باید طی کند که شامل مراحل خشن کاری و اتمام کار(Finishing)  است و توسط راهبردهای به خصوص صورت می‌گیرد.

در این حوزه می­توان از نرم­افزارهای PowerMill و…نام برد.

نرم ­افزارهای SolidWorks و CATIA، دو نرم ­افزار محبوب و پرکاربرد حوزه CAD و ساخت شرکت Dassault Systemes می­ باشد. رویکرد این نرم ­افزار ها به شرح زیر است:

  • ایجاد قطعات مدل در فضای سه بعدی
  • مونتاژ کردن قطعات
  • خروجی نقشه دو بعدی از مدل

برای خیلی از مهندسین سوال است که کدام یک از دو نرم­افزار SolidWorks و CATIA مناسب است؟ یا اینکه کتیا یاد بگیریم یا سالیدورک؟ در ادامه میخواهیم مقایسه نرم افزار کتیا با سالیدورک را با هم داشته باشیم.

ابتدا به معرفی این دو غول نرم افزار طراحی می پردازیم و از توانایی های هر کدام صحبت میکنیم.

نرم‌افزار کتیا در صنایع خودروسازی، هوافضا، لوازم خانگی و… مورد استفاده قرار می‌گیرید. شرکت‌های بزرگی مثل بوئینگ، ایرباس، آئودی و… در طراحی‌های خود از این نرم­افزار استفاده می­کنند. این برنامه در سال ۱۹۹۷ ، توسط یک تیم از مهندسان  Avions Marcel Dassault به وجود آمد. مسئولیت این تیم این بود که برنامه طراحی سه بعدی را برای توسعه جت جنگنده Dassault Mirage گسترش دهد. بااین­حال تیم خیلی پیشرفت کرد; ایجاد نرم‌­افزار با طراحی گسترده‌­تر، که کاربردش، وسیع‌­تر از طراحی یک هواپیما بود.

CATI  اولین اسم برنامه جدید آن­‌ها بود.  مدیریت Avions Marcel Dassault متوجه برنامه جدید و پتانسیل بزرگ آن شد. آن­ها آگاه بودند که امکان جلوگیری پیشرفت نرم­‌افزار را نداشتند. درنتیجه، درسال ۱۹۸۱، قسمت نرم‌­افزاری شرکت به یک شرکت جدید تبدیل شد: Dassault Systèmes.  در همان سال،اسم  CATI به CATIA بازسازی شد و شرکت قرارداد توسعه  IBM را امضا کرد.

از آن به بعد، گروه کتیا توانایی‌های خود را در زمینه هوانوردی توسعه دادند، بوئینگ مدت ­هاست که یکی از مشتریان اصلی این نرم‌­افزار است. با این حال، برنامه در حال حاضر شامل قابلیت­‌هایی است که به آن امکان می‌دهد در زمینه‌­های متعدد، از جمله بخش‌­های خودروسازی و کشتی‌سازی، رقابت کنند.

در ایران نیز دو شرکت معروف خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو نرم‌افزار کتیا را به عنوان نرم‌افزار اصلی طراحی خود برگزیدند.

توانایی های این نرم­افزار به شرح زیر است:

  • طراحی و مدلسازی سطوح و قطعات پیچیده، شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون نیسان
  • طراحی پروسه ماشینکاری وتولید و استخراج G-code برای دستگاه‌های تراشکاری cnc جهت ساخت قطعه
  • طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها و سیستم ها
  • طراحی قالب ومدل‌های ورقکاری
  • شبیه‌سازی
  • مدیریت پروژه‌ها

نرم‌افزار سالیدورکس توسط ۱٫۳ میلیون مهندس در بیش از ۱۳۰٬۰۰۰ شرکت در سراسر جهان مورد استفاده قرار می­گیرد که این امر دلالت بر محبوبیت بسیار این نرم­افزار در بین مهندسان دارد. محیط کاربرپسند، ابزارهای فوق‌العاده کاربردی و چینش مناسب آن‌ها و … ، کار با این نرم­افزار را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کرده است. به نوعی می‌توان گفت وقتی یک مهندس با نرم‌افزار سالیدورکس آشنایی کامل داشته باشد، برای فکر کردن هم از آن استفاده می‌کند.

SolidWorks   در طول دو دهه حضور مهمی در دورنمای CAD داشته است. این برنامه اولین بار در سال ۱۹۹۵ منتشر شد که در آن زمان هنوز برنامه Dassault Systèmes وجود نداشت. به جای آن از شرکت SolidWorks که از سال ۱۹۹۳ بر روی این نرم افزار کار کرده بود وارد کار شد. مهندسین و طراحان شور و اشتیاق زیادی به انتشار سالیدورک نشان دادند، و این برنامه بلافاصله به موفقیت دست یافت. این برنامه به سرعت توجه Dassault Systèmes را جلب کرد، و در سال ۱۹۹۷ مبلغ ۳۱۰ میلیون دلار برای خرید نرم افزار پرداخت. اگر­چه این اتفاق ­درحال حاضر نیز همچنان یک موفقیت است، این موضوع به بهبود بخشیدن پتانسیل سالیدورک توسط فراهم آوردن گستردش­دهندگان باتجربه و  پرداخت هزینه­‌های در طول آن کمک کرد. برای هر دو طرف، این معامله سودآور بود: سالیدورک جذب میلیون­ها مشتری را به ارمغان آورد. با گذشت زمان سالیدورک به فراتر از یک برنامه مدل سازی تبدیل شد.

همراه با اتشار این برنامه در سال ۲۰۰۱ قابلیت­های شبیه­‌سازی آن نیز ارائه داده شد. که یکی از اولین ابزارهای CAD برای انجام این کار بود. با سالیدورک ۲۰۱۸ توسعه و پیشرفت در طول سال­‌ها ادامه دارد. آخرین نسخه ویژگی‌­های جدیدی مانند، طراحی راحت بر روی صفحه نمایشی لمسی، ابزارهای CAM و بررسی توپولوژی ارائه می­‌دهد. سالیدورک نزدیک به یک چهارم قرن است که همچنان قدرتمند مانده است.

ویژگی­های نرم افزار به شرح زیر است:

  • سهولت کاربری و آموزش در مقایسه با سایر نرم‌افزارهای CAD
  • سرعت بالاتر نسبت به سایر نرم‌افزارها
  • قابلیت ارتباط با تمامی نرم‌افزارهای ماشین کاری ( power mill، master cam، edge cam…) ونرم­افزارهای تحلیل (cosmos،Abaqus، Adams، Ansys…)
  • قابلیت انجام تحلیل های مهندسی با اعمال پارامتر ها به صورت کاملا ساده و کاربر پسند.

کاربران سالیدورک و کتیا

اگر بخواهیم مقایسه ای از تعداد کاربران و استفاده کنندگان این دو نرم افزار داشته باشیم میتوان بگوییم که به طور کلی نیمی از کاربران نرم افزارهای CAD را نرم افزار solidworks پوشش میدهد که دلیل اصلی آنرا میتوان راحتی کار با آن دانست.

در تصویر زیر درصدی از کاربران هر نرم افزار طراحی آورده شده است.

مقایسه نرم افزار CAD

 

مقایسه سالیدورک و کتیا

مشخصهسالیدورک
(SolidWorks)
کتیا
(CATIA)
رابطه کاربری****
محیط دو بعدی******
مونتاژ******
ورق کاری******
سطح سازی*****
مهندسی معکوس*****
اضافه کردن افزونه****
تحلیل****
ماشینکاری****
متحرک سازی***
قالب سازی******

* ضعیف

** متوسط

*** قوی

دیدگاهتان را بنویسید