همانطور که می دانیم چرخدنده وسیلهای است برای انتقال توان دورانی از یک محور به محور دیگر که طی آن، مقدار گشتاور یا سرعت دورانی یا جهت چرخش یا راستای محوری میتواند تغییر کند. تسمه و زنجیر نیز همین کار را میکنند.
انواع زیادی از چرخ دندهها وجود دارد. برخی از انواع پرکاربرد آن عبارتند از ساده (Spur)، مارپیچ (Helical)، شانهای (Rack and Pinion)، حلزونی (Worm) و مخروطی (Bevel). محاسبه درست نیروها در طراحیهای مکانیکی، به شناخت دقیق هر یک از انواع چرخدندهها بستگی دارد. حتی پس از انتخاب نوع چرخ دنده، عواملی مانند ابعاد (تعداد دندانهها، زاویه مارپیچ و غیره)، استانداردهای دقت (DIN ،AGMA و ISO)، نیاز به ماشینکاری دندانهها، گشتاور مجاز و راندمان نیز باید در نظر گرفته شوند.
در این آموزش سالیدورک به رسم چرخدنده در سالیدورک می پردازیم.
ابتدا اسکچ زیر را ایجاد کرده و آن را به اندازه 20mm حجم دهید.
سپس اسکچ زیر را روی استوانه ایجاد کرده و از آن به کمک دستور Extruded Cut کم کنید.
حال به کمک دستور Circular pattern، این شکاف ایجاد شده را به تعداد 25 کپی کنید.
و در آخر سوراخی به قطر 20mm، برای قرار گیری شفت ایجاد کنید.
نکته: این مقاله جنبه آموزشی داشته و اندازه های موجود استاندارد نیستند.
روش دیگر و استاندارد استفاده از پلاگین Geartrax برای سالیدورک می باشد که با استفاده از آن میتوانید نوع و پارامترهای چرخ دنده ار تعیین کرده تا نرم افزار بصورت خودکار آنرا برا شما ترسیم کند.